חי גן חוגים לילדים


 Mail icon higan@bezeqint.net
 03-9325045
 -חפשו אותנו ב

טיפול בעזרת בעלי חיים


מה עומד מאחורי הרעיון

טיפול בעזרת בעלי חיים מאופיין בקשר המשולש של: מטופל * בעל חיים * מטפל. טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מציע חוויה אחרת בה יצורים חיים לוקחים חלק פעיל וקבוע במפגשים.


למי מיועדת הפעילות

באמצעות הטיפול בעזרת בעלי חיים ניתן לסייע לאוכלוסיות מגוונות כגון: לקויות למידה ותקשורת, עיכובים התפתחותיים, נוער בסיכון, בעיות קשב וריכוז , נכויות, קשישים, נפגעי פעולות איבה, הפרעות רגשיות, שיתוק מוחין, פיגור שכלי , פחד מכלבים ועוד…


מהות הפעילות

העבודה עם בעלי חיים משפרת את התפקוד החברתי, מסייעת להתמודד עם רגשות כמו אימפולסיביות ומשפיעה באופן משמעותי על קשיים התנהגותיים,רגשיים ופיזיים. בטיפול בעזרת בעלי חיים בוחרים את סוג החיה בה ניעזר בטיפול, לפי האנמנזה של המטופל ובהתאם למטרה הטיפולית


מטרה טיפולית, לדוגמא

הבנת חוקים ויכולת להתנהג לפיהם, הקניית הרגלי בטיחות, הרגעה, הרפיה, אחריות, התמדה – עקביות, עיצוב הרגלי ניקיון, איפוק וריסון עצמי. יצירת יחס אוהד לבעלי חיים, מניעת התעללות והפחתת האלימות הן כלפי בע"ח והן כלפי הזולת, סבלנות וסובלנות.


איך אנו תופסים את ייעודנו

הסיפוק כמטפל בעזרת בעלי חיים הוא אדיר. בתהליך טיפול בעזרת בעלי חיים ניתן לעזור לילדים, נוער, מבוגרים וזקנים להעניק להם חוויות הרגשיות ופיזיות ובכך לשפר את איכות חייהם.


מיהם המטפלים בעזרת בעלי חיים בחי גן

מדריכים מוסמכים בעלי תואר וניסיון בטיפול באמצעות בעלי חיים


מיהם בעלי חיים בחי גן

בעלי חיים ליטופיים כמו כלב,חתול, ארנב ושרקן, כמו גם בעלי חיים מיוחדים כמו צב, נחש או לטאה. כולם חיים בפינת החי שלנו נמצאים תחת השגחה וטרינרית. הם וסביבת המגורים שלהם ,מהווה חלק בלתי נפרד מהטיפול בעזרת בעלי חיים.


האכלה וטיפול

מהווה חלק חשוב בטיפול בעזרת בעלי חיים, משפר את הביטחון העצמי, יכולת השליטה ,הנתינה והאחריות של המטופל.

יכולתם של בעלי חיים לתרום לשיפור איכות חייו של האדם נבדקה מחקרית והשפעותיה מתועדות בתחום הפיזיולוגי, בתחום המוטורי, סנסורי וקוגניטיבי, בתחום החברתי, בתחום הפסיכולוגי ובתחום הרגשי – נפשי






עוד על טיפול בעזרת בעלי חיים


מהו טיפול בעזרת בעלי חיים?
 

טיפול בעזרת בעלי חיים מאופיין בקשר המשולש של מטופל * בעל חיים * מטפל.

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים מציע חוויה אחרת בה יצורים חיים לוקחים חלק פעיל וקבוע במפגשים. 

היתרון המשמעותי של תחום הטיפול בעזרת בעלי חיים הוא שבעזרת החיות ניתן לעקוף מחסומים שקיימים בטיפול רגיל, למשל כאשר כלב טיפולי נוכח בטיפול רגשי - הילד יכול לדבר ע"י פנייה לכלב ולשתף רגשות שלא היה משתפם אלמלא הכלב היה נוכח בחדר.

העבודה עם בע"ח משפרת את התפקוד החברתי, מסייעת להתמודד עם אימפולסיביות  ומשפיעה באופן משמעותי על קשיים התנהגותיים,רגשיים ופיזיים. 

 במפגשים טיפולים עובדים על המטרות של רגש וידע בהנחיית המטפל ובעזרת החיה. עובדים לפי יעדים ומטרות קטנות אך משמעותיים בחיי המטופל.

ניתן להשתמש בשיטות בהן המטופל הוא פסיבי ו/או המטופל הוא אקטיבי. 

כמו כן ניתן להשתמש בהאנשה מתוך דגש על המשמעות הכמו אנושית של החיה (במובן ההשלכתי) - לדוגמא: מה החיה חושבת, הילד יגיד בעצם מה הוא חושב. המטפל מכין שיטות בהתאם למטרה הטיפולית.. 
בעבודה עם בעלי חיים מתפתחים אירועים לא מתוכננים, מכיוון שהחיה עשויה להגיב באופן בלתי צפוי להתנהגות שלנו, וניתן להשתמש בהתנהגויות אלו לטובת הטיפול. 

הגורם המרכזי בקשר עם בעלי חיים הוא האהבה הבלתי מותנית, קבלה ללא תנאי ע"י בעלי החיים המעניקים לנו התייחסות ללא שיפוט או ביקורת כפי שיש לעיתים בקשר אנושי, סביבה חיה ודינמית, מקום בטוח, ביטוי ועיבוד של תכנים אישיים, חיזוק הביטחון ושיפור הדימוי העצמי, יצירת קשר מהיר עם המטפל, הילד/המטופל כמטפל, רכישת ידע וכלים מעשיים, הארכת טווח הקשב והריכוז, חוויה מהנה מעשירה ומעצימה.

בעזרת החיה נעודד הפעלה של חושים רבים ומגוונים: מגע, מיקוד המבט, שמיעה, ריח, תקשורת.


מטרות טיפוליות בעזרת חיות


הקניית חוויות של הצלחה, יצירת קשר וקירבה, חוויות סיפוק, שמחה והנאה, התמודדות רגשית עם תהליכי חיים טבעיים כמו מחלה, מוות ולידה. שיפור הדימוי והביטחון העצמי, שחרור מפחדים, הגברת תחושת השלווה והביטחון, שחרור רגשות ותיעולן, בעלי החיים מהווים אובייקט להשלכת רגשות ומכאן פתח לעבודה פסיכותרפויטית, אבחון קשיים רגשיים.


פיתוח יכולת לאמפטיה, שיפור יחסים חברתיים, יצירת רצון לשתף בידע, יכולת להאזין, יכולת לשיתוף פעולה, יכולת לתת ולהתחלק, שיפור יחסים חברתיים בין קבוצות גיל, עדות שונות ובין בנים ובנות.


הבנת חוקים ויכולת להתנהג לפיהם, הקניית הרגלי בטיחות, הרגעה, הרפיה, אחריות, התמדה – עקביות, עיצוב הרגלי ניקיון, איפוק וריסון עצמי. יצירת יחס אוהד לבעלי חיים, מניעת התעללות והפחתת האלימות הן כלפי בע"ח והן כלפי הזולת, סבלנות וסובלנות.


פיתוח דימוי גופני ומודעות גופנית, פיתוח התפיסה החושית, מוטוריקה וקואורדינציה, פיתוח חוש אסתטי. אצל ילדים עם פגיעה פיזית הפעלת השרירים למטרה מוחשית של האכלת חיות, ניקוי וליטוף חיות וטיפול בחיות המהווים מוטיבציה וסיפוק.


הקניית ידע, הכרות עם תהליכי חיים: לידה, מחלה ומוות, פיתוח תפיסת מרחב זמן, התאמת מבנה לתפקיד, פיתוח חשיבה סיבתית, הכרת חוקיות וסדר בתופעות, הגדלת טווח הריכוז, עבודה בתחומי לימוד שונים כגון: חשבון, עברית חקר וכו'. בעזרת בעלי החיים (בדרך עקיפה ולא מאיימת), פיתוח סקרנות ומוטיבציה ללימודים בכלל.


זיהוי צרכים אישיים ונטיות רגשיות כגון: צורך במגע, צורך בחום ובחיבה. טיפוח המודעות העצמית ובהמשך טיפוח מודעות לזולת – טיפוח חיבור לנטיות העצמיות והתגברות על הקושי לבטא רגשות.


שימוש בבעל חיים פרוותי :(יונק, מכרסם...) המעניק חום ומגע, נעים לליטוף.
טיפוח הגיינה אישית, שמירה על בריאות גופנית.


שימוש בחיה שמחצינה היגיינה, למשל : חתול, אוגר או בעלי כנף (מנקים את הנוצות), ניתן להשתמש ולפתח יכולת לאחזקה של אקווריום – שימור של סביבה נקייה. גבולות הם צורך של האדם. בעיות התנהגות הן סימפטום לבעיה רגשית בסיסית של צורך בהגדרת גבולות העצמי. שימוש בבעל חיים המאפשר יצירת משימות כגון: אילוף כלב, לתת לכלב גבולות, הילד לא יכול להקנות לכלב גבולות לפני שיש לו (לילד) גבולות. משימות כגון: בניית כלוב לארנבון או לתוכי, לפי תוכנית עבודה. הגעה ליעדים, גבולות וזמנים. הגדרה של משימה כללית, הדרגתית, רב שלבית.


דחיית פיתויים וסיפוקים מידיים.
שימוש בבעל חיים: ארנבונים – לאחר ההמלטה אסור לגעת בגורים כחודש, ע"י כך נלמד את הילד לדחות את הפיתוי לגעת בגורים וגם לעמוד בפיתויים אחרים. צב– גם ברמה מעשית מסמלים נחישות למטרה,יכולת לעקביות – בבטחה מגיע ליעדו, לדחות את הסיפוק המיידי, נכון להגיע לאט ורגוע.


יחסים
שימוש בוולדות, גוזלים או אפרוחים, בעלי חיים קטנים. הטיפול בצורך בקשר לעומת החשש מקשר. ניתן לבצע תהליך של החתמה (גידול גוזל מיום בקיעתו) – קודם כל צפייה בתהליך ההחתמה ובשלב מאוחר יותר התנסות אישית בתהליך ההחתמה, לקיחת תפקיד פעיל בגידול (גוזל שננטש ע"י אימו). תהליך של צפייה בבעלי החיים בשלבי הריון שונים, בכל תהליך ההתפתחות ובוולדות בני יומם. בקשר שנרקם ברמה הראשונית בין האם והוולד .


טיפול בבעל חיים פצוע, נטוש, חסר ישע – למשל אימוץ זמני של כלבי נחייה בעיוורים , או התנדבות במקום שיש בו צורך מזוהה בנתינה כגון: צער בעלי חיים. מקום שבו המטופל יחווה נתינה. המטופל בעצמו עובר תהליך דרך הטיפול, כל זה תחת עבודה עם בעלי חיים המהווים העוזרים שלנו, במצב זה המטופל עובר תהליכים מקבילים – הוא גם מטפל וגם מטופל.


צור קשר עם חי-גן במספר 03-9325045 או בטופס הבא

טואול - בניית אתרים